Jeśli zdarzyło ci się pracować w zespole, wiesz już, jak ważne są relacje panujące między współpracownikami. Zdajesz sobie też sprawę, jak łatwo można zepsuć je, wysyłając nieodpowiedni komunikat. Negatywne, zbyt bezpośrednie uwagi i brak konstruktywności w krytyce jaką serwujemy w rozmowach z innymi, bez trudu niszczy nawiązany kontakt. Nieumiejętne wyrażanie potrzeb prowadzi do konfliktów, a od nich tylko krok do niechęci, którą odczujemy do wykonywanej przez nas pracy. A przecież możemy temu zapobiec. 🧠💬

“Komunikat Ja” to sposób na wyrażanie potrzeb tak, by być zrozumianym przez otoczenie. Bywa bowiem, że nasze dobre intencje nie są odbierane równie pozytywnie. Słowa tworzą zamieszanie, do którego my sami nie planowaliśmy dopuścić. Jeśli miewasz takie sytuacje, być może nie korzystasz z Komunikatu Ja. Jego schemat na pierwszy rzut oka wydaje się dość zawiły, ale wystarczy, że zbudujesz na jego podstawie kilka wypowiedzi, by móc efektywnie wykorzystywać go w praktyce. Zamiast mówić “Nie dajesz mi dojść do głosu. Nie szanujesz mnie i nie uniemożliwiasz mi branie udziału w spotkaniu” powiedz “Czuję się nieszanowany, gdy nie mogę opowiedzieć o swoich pomysłach. Chcę brać czynny udział w spotkaniu i liczę, że mi to umożliwisz”. W ten sposób nie atakujesz osoby, z którą rozmawiasz. Zamiast tego korzystasz ze schematu w którym: 1️⃣ określasz swoje emocje, 2️⃣ stwierdzasz fakty, 3️⃣ mówisz o problemach, 4️⃣ wyrażasz klarowną prośbę/oczekiwanie względem rozmówcy.

Wykorzystanie komunikatu ja daje wiele korzyści. Nie tylko nie wywieramy presji na rozmówcy, starając się przekazać wyłącznie swoje odczucia względem sytuacji. Gdy chcemy w wypowiedzi zawrzeć odczucia, fakty, problem i oczekiwanie, siłą rzeczy mówimy w sposób bardziej klarowny. Kondensujemy informacje tak, by umieścić wszystkie niezbędne elementy. Osoba, z którą rozmawiamy, wie jasno, jaka jest nasza prośba. Wie, jakie emocje nami kierują i on, np. jako nasz współpracownik, może zrobić, by to zmienić. Przy okazji nie jest przez nas osaczony, bo przecież wciąż może swobodnie wyrazić swój punkt widzenia. Właśnie dlatego warto stosować Komunikat Ja.